Krajowa Informacja Skarbowa – czym jest i jak działa infolinia podatkowa?
KIP, czyli Krajowa Informacja Podatkowa została uruchomiona 1 lipca 2006 roku w celu pomocy wszystkim osobom rozliczającym podatki. W 2017 roku została przekształcona w KIS, czyli Krajową Informację Skarbową i cieszy się dużym zainteresowaniem ze strony podatników.
Krajowa Informacja Podatkowa – co to takiego?
To specjalna infolinia podatkowa, na którą może zatelefonować każdy, kto chce uzyskać informacje dotyczące podatków czy interpretacji przepisów prawnych. Została stworzona głównie z myślą o podatnikach prowadzących działalność gospodarczą – zarówno w kraju, jak i tych, których siedziba firmy znajduje się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Infolinia podatkowa jest obsługiwana przez ekspertów podatkowych, którzy są w stanie udzielić rzetelnych i prawidłowych odpowiedzi na pytania zainteresowanych osób.
Zadania realizowane przez Krajową Informację Skarbową
Głównym celem istnienia infolinii podatkowej jest pomoc w zrozumieniu przepisów podatkowych. Do jej zadań należą zatem:
- zapewnienie jednolitej informacji podatkowej i celnej oraz jej przetwarzanie i udostępnianie,
- informacja i edukacja w zakresie przepisów prawa podatkowego i celnego,
- realizacja polityki szkoleniowej i kadrowej w Krajowej Informacji Skarbowej,
- wydawanie indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego – w celu uzyskania interpretacji należy wypełnić odpowiedni wniosek i złożyć go osobiście w siedzibie Krajowej Informacji Skarbowej mieszczącej się przy ul. Teodora Sixta 17 w Bielsku-Białej (43-300) lub elektronicznie przez e-PUAP, do którego należy się zalogować za pomocą profilu zaufanego. Dodatkowo należy uiścić opłatę w wysokości 40 zł za każde zagadnienie. Numer konta i dane do przelewu są widoczne we wniosku.
Infolinia podatkowa – gdzie szukać pomocy?
Od 4 maja 2020 roku do odwołania Krajowa Informacja Skarbowa działa w godzinach od 8.00 do 18.00 od poniedziałku do piątku. By połączyć się z konsultantem, należy zadzwonić pod odpowiedni dla danej sprawy numer telefonu:
- 801 055 055 – osoby dzwoniące z telefonów stacjonarnych,
- 22 330 03 30 – osoby dzwoniące z telefonów komórkowych,
- +48 22 330 03 30 – połączenia z zagranicy.
Przekierowanie do konsultantów udzielających informacji podatkowych dotyczących Polskiego Ładu nastąpi po połączeniu z infolinią i wybraniu numeru 8. Następnie możesz określić temat rozmowy:
- wybierz 1, jeśli interesuje Cię identyfikacja podatkowa lub podatek od towarów i usług,
- wybierz 2, jeśli chcesz uzyskać informacje dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT),
- wybierz 3, gdy chcesz zadać pytania na temat podatku dochodowego od osób prawnych (CIT).
Dzwoniąc na infolinię podatkową w godzinach od 8.00 do 16.00, możliwe jest także potwierdzenie numeru identyfikacji VAT kontrahenta działającego na terenie Unii Europejskiej. Zrobisz to przy pomocy konsultanta z Biura Wymiany Informacji Podatkowych.
Ważne jest również to, że wszelkie pytania dotyczące podatków i cła można przesłać drogą online, za pomocą e-maila lub poprzez dedykowany czat. Informacje na ten temat znajdziesz na stronie rządowej.
Szybka obsługa klienta na infolinii podatkowej
Warto podkreślić, że infolinia podatkowa korzysta z nowoczesnych i ulepszonych systemów. Obecnie może jednocześnie obsłużyć nawet 600 połączeń przychodzących, co wiąże się ze znacznie skróconym czasem oczekiwania na połączenie z konsultantem. Planowane jest również wprowadzenie weryfikacji biometrycznej, by móc w szybki i prosty sposób weryfikować tożsamość osoby dzwoniącej na podstawie jego głosu. Ekspresowe uwierzytelnienie rozmówcy skróciłoby czas jego obsługi do minimum.